Saturday, December 8, 2012

Salade

Salade Nicoise is peanuts compared to my salad.

De feestdagen zijn altijd vette pret. Met oudjaar ga ik koken voor mijn zus en zwager. Daar zit ik al weken op te broeden. Net besloten - niet koken - het wordt mijn super maaltijdsalade. Er komen die avond ook nog oliebollen en andere hapjes op tafel, dus we houden het licht. Het overdoen van een X-gangen kerstmaaltijd lijkt me niet zo'n goed idee.

Ik serveer mijn super-salade met een koele rozé of witte wijn en knapperend stokbrood. Ik heb alvast een doosje wijn laten afleveren. Het stokbrood gaat mijn zus regelen.

Toevallig schoot dit recept mij weer te binnen. Het originele recept ging uit van “drie” maar dit is dus een dubbele portie. Ik heb mijn 10 liter emmer nodig om alles erin te krijgen. Dat is niet zo raar als het klinkt. Mijn vader maakte het deeg voor zijn handgemaakte kerstbrood in een wastijl. En mijn moeder was handig met de oven. Lekker dik boter erop. Dat was nog eens smullen. Groene sucade, geraspte citroenschil, krenten, rozijnen, laten weken in échte rum. Met water, meel en gist kom je een heel eind voor het deeg. Dat lag dan een paar uur te rijzen onder een theedoek. Een leuke familietraditie.

Ik denk nog wel eens aan mijn vader. Hij was bakker van beroep en als zodanig in Duitsland tewerkgesteld. Daar ontmoette hij mijn moeder. In Duitsland weten ze heel goed hoe je Kerst moet vieren. Dat was toch best wel een winnende combinatie. Elk jaar feest. Appeltaart en appelflappen waren ook altijd home-made. Goudrijnetten en een appelboor. Kom daar nu nog maar eens om. Een kilo Euroshopper meel kost 30 cent. Dat heette voeger 'bloem'. Gist kun je wel bij een warme bakker krijgen. Recepten kun je op het internet vinden. Misschien moet je die familietraditie voortzetten. Maar dan moet je wel snel zijn, want we zitten al in de Advent.

Sorry, ik dwaal weer af. Terug naar mijn maaltijd-salade. Het basisidee is simpel. De gekookte aardappelen, eieren en spek is het 'maaltijd' gedeelte, de rest is het 'salade' deel.

Shit, nu je het zegt, dit recept is een soort "Euro-fusion". Aardappelen, eieren, spek en uien in de koekenpan opbakken is een stevige duitse maaltijd. Je kunt hier ook denken aan een engels ontbijt (ham, spam, bacon and eggs). De rest is mediterrane frivoliteit met een hollands accent.

Met drie stappen heb je een heerlijk pot eten.

  • zoveel mogelijk ingrediënten door elkaar lepelen
  • een smeuïge saus uit de blender er doorheen roeren
  • en een dagje laten staan
Ik ben een fan van De Blender. Ik word gillend gek van een 100 delige keukenmachine. Een blender is heel goed bruikbaar voor vloeibaar spul en ook handig in mijn afwastijltje. Je kunt er ijsblokjes ingooien en rare drankjes en vruchten mee mixen. Experimenteren met een blender is heel leuk.

Uit mijn mouw geschud. Maar dit zijn wel de verplichte eerste ingrediënten:

  • 1 hele komkommer in dobbelsteentjes
  • 4~6 vleestomaten in dobbelsteentjes
  • 1~2 grote gesnipperde uien

Net als olijven en fetah-kaas kun je dit allemaal in de supermarkt vinden. Leuker en beter is natuurlijk om de Albert Cuijp markt of de Dappermarkt af te lopen.

Lekker flinke hapklare brokken. Dus niet te klein. Ongeveer zo groot als een flinke olijf of een amsterdams uitje.

  • 4~6 augurken
  • 2~4 eetlepels zilveruitjes
  • 2~4 eetlepels amsterdamse uitjes
  • 1~2 ons fetah-kaas (geitenkaas)
  • 2~3 eetlepels pitloze zwarte olijven
  • 2~3 eetlepels pitloze groene olijven
  • een halve rookworst van de HEMA in dunne plakjes (GRAPJE)
Voor zuur moet je bij dat joodse winkeltje zijn in Amsterdam-Zuid, vlak bij de RAI. Voor olijven en fetah moet je naar de markt. Ik kan me nog steeds druk maken over de deense fetah. Gemaakt van koeienmelk. Smaakt naar niks. Waardeloos. Harry is boos. Fetah is geen beschermde naam, dus iedereen kan je knollen voor citroenen verkopen. Vraag naar de originele fetah, gemaakt van geitenmelk. Zo helpen we onze griekse vrienden weer een beetje.

Laat je fantasie de vrije loop en verzin nog wat meer ingrediënten.

  • 2 blikjes ansjovis in olie in stukjes
  • 1 ons zacht uitgebakken spekreepjes
  • 1 klein blikje Bonduelle doperwtjes
  • 1 klein blikje Bonduelle maiskorrels
  • 1 klein blikje Bonduelle ananas partjes
De ansjovis is bijna een verplicht ingrediënt. Het mogen ook 1 of 3 blikjes zijn. In halve partjes gesneden. Sommige mensen houden niet van vis.
Je kunt de spekjes hard en knapperig uitbakken of zacht en sappig. Het is maar waar je van houdt.
De blikjes groenten en fruit zijn een extra frivoliteit. Leuk voor de kleur en de smaak. Niet overdrijven. Voor deze spullen moet je toch écht bij de supermarkt zijn. Maar dat is geen schande.

Liever vroeger dan later. Je moet eerst wat ingrediënten koken (ja, toch wel een beetje koken) zodat je die bij de hand hebt tijdens de bereiding.

  • 8 minuten koken . 6~8 flinke eieren – daarna in partjes snijden
  • 6 minuten koken . 6~8 flinke aardappelen – eerst in dobbelsteenjes snijden (basis)
  • 4 minuten koken . 12~16 sperciebonen – eerst in stukjes snijden
Alles kun je in één pan koken. Flink water. Eerst de eieren erin en aan de kook brengen, na 2 minuten de aardappelbrokjes erbij en daarna de sperciebonen. Let goed op je horloge, want timing is hier belangrijk. Hier willen we de aardappelen en sperciebonen bijt-gaar hebben. Na het koken de hele pan in het vergiet kieperen. Je kunt het spul nog even laten nagaren in de pan of direct onder de koude kraan zetten. Even laten drogen, want we willen niet teveel water in het recept.

En toen kwam de saus. Die maak je in de blender. Eén dobbelsteentje van alle ingrediënten zorgen voor een 'smaak-harmonie' met de salade. (dat verzin ik nu ook maar).
De mosterd-honing-knoflook smaak is wel dominant. Het rauwe ei en de olijfolie zorgen voor een mayonaise-achtige stuctuur. Je giet dan (veel) olijfolie erbij in de blender, totdat er een dunne yoghurt ontstaat. Pas op, dit mengesl kan meer dan 0,5 liter worden en dus de capaciteit van je blender teboven gaan. De saus kun je door de salade lepelen (heerlijk schranzen) of er apart bij serveren (dat heeft wat meer stijl).

  • 3~4 eetlepels mosterd
  • 2~3 eetlepels honing
  • 3~4 teentjes knoflook
  • 1~2 stukjes van alle ingrediënten (géén aardappel)
  • 1~2 rauwe eieren
  • flink olijfolie erbij en door de blender malen

De verhouding mosterd-honing is standaard 2:1 maar dat kun je natuurlijk zelf aanpasssen.
De smaak van mosterd gaat half verloren in de blender. Als je de milde Zaanse mosterd gebruikt, proef je bijna niks meer. Ik adviseer de pittige Dyon mosterd.

Nee, dit is geen grap. Ik heb dit recept al in vele varianten gemaakt (zonder rookworst). De hoeveelheden en verhoudingen zijn maar een beetje belangrijk. Je kunt zelf de smaak- en kleuraccenten verleggen van 'maaltijd' naar 'salade' of er een eigen draai aan geven.

Succes.



= = = End of Post = = =

No comments: