Tuesday, December 25, 2012

Zeker weten

New York, Central Park.

Het zit eraan te komen, gezinsuitbreiding. Nog meer beestjes. Dit is weer een typisch plop-gevalletje. Iets wat al weken in mijn achterhoofd zit te zeuren en dan plopt het er opeens uit. Eerst maar eens goed nadenken en wat informatie opvragen. Nooit over één nacht ijs gaan.

Ik kreeg net een e-mail antwoord van de e-winkel. Dat was open en eerlijk; niet doen. Ze denken dat ik het als een speeltje opvat. Terwijl ik toch mijn hele verhaal heb gedaan. Tja, dat krijg je met gevoelige e-mails, dan komt de helft van de boodschap door en krijg je een kort en lullig antwoord.

Maar als jullie die beestjes verkopen, wie is er dan wél geschikt als hun dieren-vader. Moet ik soms een examen afleggen? Ik heb mijn katten de afgelopen twee jaar prima opgevoed. Ze kunnen in- en uitlopen. Ze komen altijd terug. We knuffelen elkaar elke dag. Ze hebben altijd hun natje en hun droogje. Ze snurken op de bank en op mijn bed of een ander favoriet plekje. Altijd op tijd naar de dierenarts. De assistentes smelten bij hun aanzien. Ik ben de ideale dieren-vader. Of niet soms? Harry is boos.

Soms loop ik hier te vloeken en te tieren, niet altijd op de dieren. Een straffe hand maar nooit met geweld. Daar zijn ze nu wel aan gewend. Welke dieren zijn met zo'n vader-vriend verwend.

Ik moet nog wel drie keer nadenken of ze hier in Amsterdam een goed tehuis zullen vinden. Ze zullen vaak buiten de deur zijn. Het wemelt hier van de beestjes. Spinnen, kevers, torren, muizen, ratten en duiven. Zwanen, ganzen, eenden, koetjes, futen. Heel veel rijgers en meeuwen en musjes, meesjes en merels. Kraaien en kauwen, katten en poezen en ook groene grasparkieten. Femke heeft ooit een padje in mijn tuin gevonden. Ik wacht nog op de mollen aan de overkant. Best wel een multi-culty buurtje hier.

Wat niemand weet, is, dat ik al tientallen sites heb gegoogled. Ik kan nu ook een (nest)kastje voor de knaagdiertjes maken. Die hebben meerdere compartimenten. Mannetje en vrouwtje krijgen dan aparte hokjes met een doorgang, zodat ze bij elkaar op bezoek kunnen gaan. Het mannetje en het vrouwtje krijgen ook elk een privé hokje. Daar kan zij dan rustig haar kroost verzorgen. De tekeningen liggen al klaar. Dat heb ik al eerder gedaan voor de vogelkastjes. Ik moet alleen nog de goede hangplek vinden; op het balkon of in de boom. Oeps, dat wordt weer klimmen op het keukentrapje.

Misschien moet ik Midas Dekkers nog even raadplegen. Bioloog en ook een poezenman. Of de Amsterdamse stadsbioloog. Die houd hier de flora en fauna in de gaten. Leuk toch? Daar wil ik wel een paar beastingcenten aan geven.

We hebben net een huisvergadering gehad. Fred vond het wel OK maar Ted had zo zijn bedenkingen. Het huisje hangen we ergens hoog. Dan kunnen jullie er niet bij en dan hebben jullie er ook geen last van. Ted scoort ook geen ratten en duiven meer. Lamme kat. Ted heeft geen recht van spreken. We waren het snel eens. We gaan het doen.

Je begrijpt het al. Ik heb mijn gedachten al op orde. Advies heb ik eigenlijk niet nodig. Commentaar is altijd welkom. Maar dan wel iets intelligenter dan dat ik "een bejaarde puber" ben, want dat wist ik al.

Er zit toch wat extra's aan deze zaak. Gezinsuitbeiding vraagt aandacht en verantwoordelijkheid. Ik heb nog een transport-mandje voor naar de dierenarts. Voor mijn katten. Mijn nieuwe beestjes worden gechipped. Mijn zwager kan weer pasfotos's maken. Ze krijgen dan een medisch paspoort. Een intake en een follow-up bij dierenarts Dr.Elenbaas is verplicht. Kost weer een paar centen, maaar dan heb je ook wat.

En de meisjes bij de dierenarts vallen weer helemaal in het katzwijm bij het aanzien van deze jonge knaagdiertjes. Marius; jouw pasfotos's van Fred en Ted maakten een grote indruk op de assistenten van de dierenarts. Ik hoop op nog meer pasfoto's van deze knaagdieren. Dat is altijd leuk om te zien. Ik bedoel die meisjes. Een bezoekjhe aan de dierenarts is altijd zo sexy.

Ik noem ze voorlopig Karin en Karel. Dat is zomaar uit mijn losse pols gegrepen. Voor hetzelfde geld heb je een jongetje-jongetje of een mesje-meisje combinatie. Met mijn katten heb ik mij daar ook in vergist. Ik dacht een MF combinatie te kopen, maar het bleken twee broertjes. Dat is overigens heerlijk uitgepakt. Met FF heb ik Karin-Karolien en met MM Karel-Kees nog op de achterhand.

Zoals ik het me voorstel is het beslist géén hobby. Of een halve hobby. Hoe noem je het houden van huisdieren? In mijn geval (man alleen) noem ik het gezinsuitbreiding. Ik had ook een hond kunnen nemen. Een blonde blindegeleide Labrador die mij op het rechte pad kan houden. Helaas, ik ken geen recht pad. Toch maar liever katten. Die vragen minder aandacht en gaan hun eigen weg. Een hond is heftig. Die moet je elke dag uitlaten en die gaat liggen janken bij je graf. Ik moet er niet aan denken. Dus geen hond.


Q. Wat een slap gelul allemaal. Waar wil je nou naar toe?
A. Nou gewoon, ik wil twee jonge eekhoorntjes kopen.




= = = End of Post = = =

No comments: