Wednesday, December 5, 2012

Moped [4]

My new Dell'Orto carburettor.

Weinig voortgang maar veel te melden. Dus weer een verhaaltje over mijn brommer-project. Er zat inderdaad een m6 moertje in het carter. Daar heb ik (precies) één slapeloze nacht van gehad; hoe krijg ik dat ding er weer uit. De kick-starter en de krukas zaten flink vast. Ik zat al te denken om het hele blok uit elkaar te halen. Dat is een heerlijk spookbeeld als je op de keukentafel moet werken. Na wat geruk en getrek floepte opeens het moertje eruit. Ik had een 'happy day'.

Rechter carterdeksel losgeschoefd. Koppelingkant. De bedoeling was om e.e.a. schoon te maken. Helaas, oeps, er begon al snel wat ATF te lekken (Automatic Transmission Fluid). Elk nadeel hep zijn voordeel. Ik heb de vul- en aftap schroefjes gevonden en alle ATF olie eruit laten lopen. Ongeveer 300 cc. Dat zag er overigens flink zwart uit en beloofd niet veel goeds. Verse olie is normaal rood-groen van kleur. Waar laat ik die afgewerkte olie nu weer. De chemo-car heb ik al maanden niet gezien. Om de hoek zit een garage. Daar maar eens vragen. Ik heb me nu wel verplicht om ook de koppeling aan te pakken. Verse ATF olie van het 'geheime mengsel' (700 cc) is minimaal. Maar als je nu toch bezig bent kun je net zo goed;

  • de hele rechterkant loshalen
  • groeven in de schoenen dremelen
  • de koppelingsveren inkorten
Allemaal basic tips van het internet, maar je haalt je wel weer flink wat werk op je hals.

Dat ga ik dus toch maar wel/niet doen. De ATF en de schroeven zijn eruit. Schoonmaken, verse ATF erin en dichtschroeven. Dat is het makkelijkste. Maar die zwarte olie doet vermoeden dat het binnenin niet pluis zit. Versleten koppeling of nog erger. Ik kon aardig met het brommertje door de stad komen, maar toch zie ik steeds meer wat duidt op een oud bakje. In het beste geval moet ik de hele koppeling vervangen door een Malossi of Polini. Geen ramp. Dat is tientjeswerk.

Het carterdeksel zit flink vast. Ik moet mijn rubberen hamer maar weer eens opzoeken. Verse pakkingen zijn verplicht als je het blok zover uit elkaar haalt. Die kun je wel bestellen op internet, maar je weet noot of ze precies passen voor jouw model. Ik denk dat ik maar overschakel op vloeibare pakkingen. Dat kan ik bij demontage ook gewoon wegdremelen met een slijptolletje.

De zuiger zit weer op de drijfstang. Ik ben nu aan het monteren en demonteren tegelijk. Het is een rommelig project. Norman Schwarzkopf zei het al; "Elk plan is waardeloos, zodra het eerste schot is gevallen". Het ging eerst ontzettend stroef, maar na een beetje dremelen en een internet-truukje was het een fluitje van een cent. Truukje; de zuiger op de verwarming leggen (dan wordt het gat iets groter) en de zuigerpen in het vriesvak leggen (dan wordt die iets kleiner).

De cylinder en de kop kunnen er nu ook nog op. Maar de kop- en voetpakkingen zijn oud en gebruikt. Die ga ik toch eerst weg-dremelen en opnieuw bestellen. Of eventueel een vloeibare pakking. Leuk (next step); ik ga de squish controleren. Dat zou op 0,5 - 0,7 mm moeten uitkomen. De koperen koppakking is 0,3 mm dik en nog goed herbruikbaar. Daarmee kan ik de squish eventueel vergroten.

Vloeibare pakking geeft minder squish, hogere compressie, meer vermogen. Maar dan moet de voorontsteling ook weer een tikje vroeger worden afgesteld. De brandstof moet dan ook aangepast worden. In plaats van standaard E95 mengsmering moet er E98 in. De olie moet ik er dan zelf bijmengen. Castrol natuurlijk, want die rook vroeger zo lekker. Jerrycans kopen. Dat wordt mij toch iets teveel op dit moment.

De plannen zijn aangepast. Ik wilde mijn brommertje nog dit jaar aan de praat krijgen en er liefst even mee de straat op. Maar met die verdachte koppeling heb ik nog wat meer werk te doen. De winter is zo-wie-zo geen brommerseizoen, dus kan ik met een gerust hart nog wat extra tijd nemen. Ik heb ook nog andere dingen aan mijn hoofd. Dus kan ik even Googelen naar de juiste spullen;

  • Verse Mercon-Dexron-III bestellen. Is gebeurd.
  • Verse 85W140 olie bestellen. Via Marktplaats.
  • Oude pakkingen schoondremelen. Nog te doen.
  • Vloeibare pakking kopen. Dat wordt lachen.
Loctite is een wereldmerk voor vloeibare pakkingen. Dat was 40 jaar geleden ook al zo. Maar helaas heeft Loctite 100 smaken. De temperatuurbestendigheid loopt tot zo'n 250 graden Celcius. Dat is niet geschikt voor pakkingen aan de cilinder, want daar lopen de temperaturen veel hoger op. Het is wel goed te gebruiken voor carterafdichtingen. Welnu, ik moet op zoek naar een orginele pakkingset voor mijn Tomos A35 blok.

Vanuit de trein zie ik de hermandad zo'n twee keer per jaar langs de weg staan met een rollenbank. Hoe vaker je op je brommer zit, hoe groter de pakkans is. Dus wil ik voor de veiligheid ook nog een toerenbegrenzer inbouwen.



= = = End of Post = = =

No comments: