Thursday, November 22, 2012

Moped [3]

My new Dell'Orto carburettor.

Laat ik dat nu zo leuk vinden, dat ik best wel heel veel weet van brommers en opvoeren. Alle kennis van 40 jaar geleden komt weer boven. Mijn Tomos is ook heel simpel. Geen electrische starter of zo. Ik heb er wel teveel voor betaald. Op Marktplaats vindt je ze goedkoper. Maar ik kon haar dan wel direct afhalen in Amsterdam. Met 300+ pagina's aan handboeken en 30+ brommer-links kom je een heel eind.

Over voorpret moet ik zwijgen. Dat is zo mogelijk nog leuker dan de échte pret. Ik heb besloten om verliefd te worden op mijn Tomos en ik ga haar goed verzorgen. Lekker opvoeren en met 70-80 door Amsterdam crossen. 60 is ook goed. De tandwielen en de ketting moeten ook nog ooit vervangen worden. Zelfde of iets lagere gearing, zodat ik sneller weg ben bij het stoplicht. Daar is het ten slotte allemaal om te doen in Amsterdam. Ik heb al eens bij het stoplicht gestaan naast een dikke motor. "Hoe hard loopt ze?" Kweenie, standaard". Nou, daar gaan we nu dus wat aan doen.

Voor het aanzien ga ik ook nog wat doen. Cosmetica is natuurlijk ook heel erg leuk maar niet essentieel. In Fase-II ga ik er wat meer aan doen. De plastic kapjes liggen er nu allemaal af. Die worden opnieuw geschuurd, gegrond en gespoten. Zwart natuurlijk. Een Tomos (of een Puch) heeft ook een hoger stuur nodig. Zelfs mijn kanarie-gele Jamathi had ook een hoog puch-stuur. Over Pleiners en Dijkers gesproken.

Ergens moet het stoppen. Hoe lang moet ik nog doorgaan met dremelen? Ik bedoel, met een slijptolletje de poorten uitruimen. Je kunt niet veel materiaal weghalen, alleen maar de scherpe randjes eraf halen en verder glad maken. Ik heb vandaag weer een uurtje of wat zitten slijpen. Inlaatpoort, uitlaatpoort, uitlaatbocht, spruitstuk. Misschien ga ik nog een paar uurtjes slijpen tot in het weekend. Alle belangrijke onderdelen zijn nu wel goed. Ik heb net gemerkt dat zo'n mini-staal-borsteltje op je dremel de hele boel goed glad kan krijgen.

Laatst nieuwe onderdelen gekocht, het oude spul in een sopje gedaan, kool en troep eruit geborsteld en de roestige moertjes vernieuwd, of die worden met WD-40 behandeld. Dat ziet er al veel beter uit. Dan wordt het nu toch wel tijd om te schuren en te polijsten. Met het mini-staal-borsteltje. Mijn plan is nog steeds, om dit jaar met mijn brommer de straat op te gaan. Een projectje van een paar maanden. Nu nog een paar weken. Moet lukken. Ik heb er alle vertrouwen in. Er staat nog een Fase-II op mijn programma. Dan haal ik de brommer opnieuw uit elkaar en maak haar 'perfect'.

Yess! De bougie ligt er nu ook uit. Zag er wel lekker lichtbruin uit. Voor de veiligheid heb ik twee extra bougies gekocht. Die kreeg ik gratis bij mijn dikke carburateur. Je moet eerst heel hard speren met je brommer en dan kijken of de bougie ree-bruin kleurt. Dan is het goed.

Gisteren een DHL zending met klep-slijp-paste afeleverd bij de buren. Grinding Paste, grof en fijn. Dat is nog een heel verhaal. Ga volgende week uitproberen. Ook een setje pijp-sleutels erbij gekocht. Ring-sleutels en steek-sleutels en schroeven-draaiers zijn een standaard onderdeel van je tool-kit, maar ik was altijd al een liefhebber van pijp-sleutels.

Atijd goed controleren. Ik ben een control-freak. Te donkere bougie is een te rijk mengsel (kleinere sproeier monteren). Te licht bougie is een te arm mengsel (grotere sproeier monteren). Bij mijn nieuwe carburateur heb ik 90-88-86-84 sproeiers. Je kunt ook nog de vlotter-naald in vijf posities verstellen. Tja, een brommertje opvoeren is een hele wetenschap. Ik snap het nu een beetje meer als 40 jaar geleden.

Lekker racen op de ringbaan rond Amsterdam. Op de benzine-vrije-zondag zijn we toen ook op onze brommers door de Coentunnel gereden. De YouTubes geven je weer rare gedachten. Probleem is echter dat de hele A10 nu vol staat met camera's. Dus op minder dan de helft ben ik opgepakt en mijn brommer kwijt. Met loeiende sirenes aan de kant gezet.


Briljante vondst. Waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht. Het brommer-project begint nu aardig op gang te komen. Ook met kou, regen en sneeuw wil ik kunnen doorwerken. Dus zet ik mijn brommer in de keuken i.p.v. op de waranda. Lekker warm en droog. De keukentafel is dan mijn werkplek. Ik eet toch altijd achter mijn PC. Flink veel oude kranten op de vloer tegen de olie. Het blok hangt er nog los onder en het carter is volgeregend. Troep en prut moet ik nog flink behandelen met Glassex en een borsteltje. Nou, dat wordt noch lachen.

Een beetje voorbarig, maar ik heb alle schroefdraad schoongemaakt met een koperen dremel-tolletje. En toen heb ik er mijn verse M6 moertjes en ringetjes opgezet. Met een vleugje vaseline, loopt nu alles heel soepel. Ik ga eerst nog een weekendje aan mijn cilinder dremelen. Dat mini staal/koper tolletje doet écht wonderen om poorten glad te krijgen. De klep-slijp-pasta laat ik even wachten.


= = = End of Post = = =

No comments: