Wednesday, October 24, 2012

L.A. Not Confidential

Lamme Lance



2009 Tour de France: Cadel Evans (Silence-Lotto) leads a chase group. photo Copyright © 2009 Fotoreporter Sirotti for cyclingfans.com

Laat ik voorop stellen dat ik geloof (I BELIEVE) dat Lance A. (en velen met hem, georganiseerd) gepimpt hebben gefietst. Een goede fietsvriend (RIP) had het ooit over de "Hypocriet-Waarde" van wielrenners. Hij fietste zich meermalen amateuristisch half-dood op de Alpe d'Huez. Uiteindelijk overleden aan kanker. Ironie?

Doping is al heel oud. Ik neem ook een tabletje druivensuiker als ik de Schellingwoubrug over moet om een Patatje Eiburg te scoren. Toen Simpson zich écht doodfietste, kwamen de dopingregeltjes goed op gang. Bloed, zweet en tranen zijn de kern van de wielersport, maar doodgaan ging de commercianten net iets te ver. Seizoen twee, episode vier. Je kunt het allemaal nalezen op het interweb.

Steeds meer renners komen nu uit de kast en als je de soap een beetje volgt, kom je er niet om heen; Lance A. is "schuldig". Opvallend is dat de USADA haar rapport een "reasoned decision" noemt; een beredeneerd besluit. Ik ben écht benieuwd of dit rapport juridische waarde heeft. Het USADA is een "agency", zoals de CIA. Geen idee wat dat nu weer is. En wat haar jurisdictie is.

"Maar doping maakt van een Lelijke Eend echt geen Ferrari”, zei Harm Kuiper. Harm heeft ook kanker. Straks, met dokter Ferrari (wat een heerlijke ironie) mogen we een hele 'tsunami' verwachten van nog meer sappige details. De soap gaat nog even door. Ik verwacht een nieuw seizoen met flink veel balkanker.

Het woord 'tsunami' kwam voor in de columuns van Joep van het Hek en Hugo Camps in dezelfde NRC. maar dat woord was al eerder gebruikt op anderstalige websites. Die houd ik ook in de gaten. Zij blijkbaar ook. Of ze praten elkaar na. Maar dat is een ander onderwerp. Joep en Hugo doen aan internetbronnenonderzoek, dat zie je zo, dat maakt hun juist de betere columnisten.

Hugo is beslist géén sportjournalist. En dat is een in deze context een compliment. Hij is een goede columnist en een leuke amateurbabbelaar in televisieprogramma's. Ik verlang terug naar de tijden van Jan Cotaar en [naam vergeten] die luid sprekend achter op de motorfiets zat.
Joep heb ik ook hoog zitten. Als eindejaarsceremoniemeester en als stukjesschrijver. Maar het zijn beslist géén journalisten en matige analisten. Er bestaan geen sport-journalisten. Het zijn fans met een laptop. Het zijn 'embedded' raporteurs. Dat vond ik een puntige typering.
Wel altijd leuk om te lezen. Het zijn geen kankerende schrijvers, maar ze missen wel een beetje relatviteit in deze heerlijke soap.

Het infotainment gehalte van de Lance A. en Ferrari soap zal bij menig lezer, journalist en wielerliefhebber niet aankomen. Zij nemen het bloedserieus. Zelfde reflex als destijds bij de italiaanse autoriteiten bij de film "Cannibal Holocaust". De regisseur werd gearresteerd en ondervraagd. Bourdieux of Bodrillard (weet niet meer) dachten het al in de jaren tachtig; De werkelijkheid is een verbeelding en de verbeelding is de werkelijkheid.

Lekker slap gelul. Ik hoop dat een professionele filosoof hier nog wat stijf gelul van kan maken.

Serieus

De blog van de oud NRC sport redacteur [link] vond ik erg verhelderend, vanuit sport-journalistiek oogpunt. Een juweeltje. Het verhaal van Harm Kuiper vond ik ook erg goed, vanuit doping-wetenschappelijk oogpunt. En zo komt er straks nog meer kaf en koren op ons af, verhalen, anekdotes en puzzelstukjes in deze ridderroman. Journalisten, columnisten, renners en bestuurders struikelen nu over elkaar heen om zich door het stof te wentelen, om in het stof te bijten of juist om het stof te doen optrekken. Heerlijke soap.

Lul Niet Zo Slap

Waar wil je nu heen? OK, sorry, welnu: Ik ben ontzettend benieuwd hoe het USADA-rapport stand houdt in een rechtzaal (Court of Justice). Lance A. wordt nu bij zijn enkels afgehakt en zal straks dakloos door het leven gaan vanwege de vele miljoenenclaims. U moet (a-propos) weten, ik heb hier het complete USADA rapport van 260 pagina's voor mij. Deels gelezen. Boeiende lectuur. Ik zie veel "verklaringen onder ede". En Lance A. heeft ooit hetzelfde gedaan. Iemand liegt. Meineed. Dat wordt spanned. Volgend seizoen. Ik heb een beetje juridisch gevoel, maar geen flauw benul van de USA of NL regeltjes, maar daar kan Bram M. wellicht bij helpen. Kassa!.



= = = End of Post = = =


No comments: