Saturday, November 17, 2012

Brommer [2]

Deze Tomos Funtastic lijkt sprekend op de mijne.

TOMOS staat voor "Tovarna Motornih Vozil". Het is een fabriek in Slovenie die in 1954 de licenties kreeg de Puch (Oostenrijk) na te maken. In die dagen was een Tomos een goedkope Puch. De Pleiners (Leidseplein, Amsterdam) reden op Puchs, liefst wit. De Puch stond bekend om zijn slappe frame. Maar dat was geen bezwaar. De Pleiners (jazz muziek) waren toch maar watjes in de ogen van de Dijkers (rock & roll). De Dijkers (Nieuwendijk, Amsterdam) reden op strakke Zündapps en Kreidlers of andere snelle buikschuivers.

Marten Toonder was toen al heel scherp met zijn strip;

Wat moet ik nog doen aan mijn brommer om nog dit jaar de straat op te gaan. Er is al flink wat gedaan. Maar er zijn nog wat nodige en nuttige klusjes te doen.

  • Ik heb al een grotere uitlaat en een grotere carburateur gekocht.
  • Ik heb de kop, cylinder en zuiger eraf gekregen. Dat was flink hameren.
  • Ik heb het luchtfilter wat ruimer gemaakt. Klaar.
  • Ik heb de cilindekop flink schoongemaakt. Nog even spiegelglad maken.
  • Ik heb het achterspatbord eraf gehaald. Dat was kapot en komt er niet meer op.
  • Ik heb de plastic kapjes eraf gehaald om bij te werken en te spuiten.
  • Ik heb al een busje primer gekocht bij de Praxis.
  • Ik heb ook al waterproof schuurpapier en een spuitbus met lak gekocht bij de Praxis.
  • Ik heb verse moertjes en ringetjes gekocht bij de praxis. Dat loopt erg soepel.
  • Ik heb een tapeind uit de cilinder geschroefd. Dat was nog een hele zorg.
  • Ik heb de cilinder schoongemaakt. Er zat flink kool en troep tussen de koelribben.
  • Ik heb de inlaat, uitlaat en spoelpoorten gedremeld. Je kunt ze niet veel groter maken, maar wel heel erg glad.
  • Ik heb het inlaatspruitstuk en de uitlaat ook wat gedremeld. Dat kan ook nog veel gladder.
  • Ik moet nog een verse kop- en voetpakking kopen. Beslist nodig. Vloeibare pakking is rommel.

Ik kan mijn brommer dus bijna in elkaar schroeven. De choke op mijn carburateur is nog een punt van aandacht. Die heb ik écht nodig. Daarvoor heb ik wel al een binnenkabeltje, maar nog geen buitenkabeltje en bedieding. Er is ergens een handchoke te koop voor mijn PHVA Dell'Orto carburateurs. Dat moet ik even navragen bij mijn scootshop. Ik kan eventueel ook mijn oude choke overplaatsen naar mijn nieuwe carburateur. Dat is nog flink uitzoekwerk. En dan kan ik er op rijden.

Nog wat dremelen, schuren en polijsten. De grove randjes zijn er nu wel af. Nu nog een beetje schuren en polijsten. Ik heb net wat klepslijppasta gekocht. Grof en fijn. Oorspronkelijk bedoeld om de kleppen van automotoren weer goed in hun zitting te slijpen. Maar wellicht ook geschikt om te schuren en te polijsten. Dat moet goed gaan met mijn Dremel. Daarmee kan ik alle poorten mooi glad maken. Als je het perfect wilt hebben, moet je daar een paar weken voor uittrekken. Tot slot kun je nog tekeer gaan met pearldrops op je electrische tandenborstel. Dat ga ik eerst eens uitproberen op mijn cilinderkop en zuiger. Die heb ik helemaal ontkoold met een staalborsteltje op mijn dremel. Dat ziet er al netjes glad uit. Even kijken wat slijppasta en tandpasta nog kunnen toevoegen.

Zoals eerder opgemerkt, dit is een project met twee fasen. Dit jaar wil ik mijn brommertje straatklaar maken. Dat is Fase-I. Daarna haal ik de brommer weer uit elkaar en dan begin ik aan Fase-II. De truuk is, om géén dure extra onderdelen te kopen.

  • Een toerenbegrenzer met afstandsbediening, voor als ik gepakt word. Kost twee tientjes. Dat is electronica. Hier moet ik mijn zwager voor inschakelen.
  • Minder squish (hogere compressie) met slijppasta en een glasplaat. Kost veel tijd, weinig geld. Dat kan ik zeker nog even doen in Fase-I.
  • Groter inlaatspruitstuk. Ook twee tientjes. Kan later, maar het is nu wel irritant; een 17 mm. carburateur op een 14 mm. inlaat.
  • Ketting en kettingwielen vervangen. Niet nodig. Kan later, iets groter of hetzelfde verzet. In de stad gaat de sprint vóór de topsnelheid.
  • Brandstof E98 met Castrol gemengd. Net als vroeger. Jerrycans kopen. Dit is pas nodig bij hoge compressie.
  • Afsluitbare tankdop. Nuttig maar nog niet nodig. Nice to have.
  • Hoger statonair toerental afstellen, zodat de richtingaanwijzers het doen bij het stoplicht. Zit deels ook al in Fase-I
  • ATF (Automatic Transmission Fluid) vervangen door het "geheime" mengsel. Twee x 0,5 liter olie bestellen. Kan ook in Fase-I
  • Koppelingsveren inkorten. Maar dat is een lastige klus. Komt later.
  • Koppelingschoenen schoonmaken en er sleuven inslijpen. Komt later.
  • Plastic kappen schuren, gronden en spuiten. Cosmetisch. Het begin is er al.

Zo, nu heb ik alles weer op een rijtje.




= = = End of Post = = =


No comments: