Sunday, November 11, 2012

Brommer

[01] Het tapeind is eindelijk gaaf uit de cilinder gekomen. Dat was toch wel een voorwaarde om op de ingeslagen weg door te gaan. Met de Dremel kan ik de schroefdraad wel weer schoon krijgen en met LocTite zet ik de twee tapeinden weer in het blok. Met een staalborsteltje op de Dremel maak ik de cilinder en de kop weer glimmend mooi (van de buitenkant). Er zit nog flink wat kool en troep tussen de koelribben van de cylinder. Die gaat dus in een sopje en met wattenstaafjes krijg ik dat ook wel schoon. Een wattenstaafje kan je ook op de Dremel zetten. Mogelijkheden genoeg.

[02] Afzien met de Dremel. Daar kun je niet goed of veel materiaal mee weghalen. Ik heb net de zuiger gedaan. Het maximum wat je met een Dremel kunt doen, is de scherpe randjes eraf slijpen en de oppervlakken glad en glimmend maken. Slijpen, schuren en polijsten. Dat is al heel wat uurtjes werk. De uitlaat en de inlaat moeten toch écht iets groter. Dat wordt weer een paar uurtjes dremelen. Ik hoop dat ik erbij kan. Ze liggen diep in de cilinder.

[03] Lullig maar waar. De Tomos (FunTastic) is volgens mij ouder dan op het kenteken staat. Verdacht smerige brommer. Maar ik voorzie nu verder geen grote problemen meer. Het meest irritant is nog, al het kool, aankoeksel en de verroeste boutjes en moertjes. Maar dat kan ik schoonmaken en vervangen.

[04] Laten we het simpel houden. Het grootste probleem is, om een plan te volgen. Vaak wil ik steeds meer en beter. Vroeger noemden we dat 'scope-creep', dat je steeds meer en mooier wilt, naarmate het project vordert. Ik heb al een groot en vaag plan, dus komen er onderweg vast en zeker weer extra toeters en bellen bij. Een electronische toerenbegrenzer is een must als ik met dat ding de straat op ga. De kosten zijn nu te overzien. Een nieuwe uitlaat en carburateur heb ik al. Bestaande onderdelen heb ik al bijgewerkt - volgens de vele instructies op het internet. Nu nog wat hulpmateriaal - pakkingen, moertjes, boutjes.

[05] Op het internet zijn honderden pagina's en YouTubes te vinden over het opvoeren en afstelen van bromfietsen. Nuttige achtergrondinformatie. Ik zou me er bijna in verliezen. Helaas, ik moet mijn grenzen kennen. De simpele tips en tricks volgen. En er zelf wat extr's aan toevoegen (eigenwijs als ik ben). Ik heb tenslotte maar een simpel brommertje. Voor mijzelf en voor de lezer zet ik mijn plan nog even op en rijtje:

  • Meer is beter. Grotere uitlaat, grotere carburateur, grotere sproeier, ruimer luchtfilter, inlaatspruitstuk. Die kosten zijn al gemaakt; 100,= Euro. Ik verwacht nog 50,= Euro voor hulpmateriaal. Ik heb al eens eerder opgemerkt - goed gereedschap is de grootste kostenpost.
  • Alle standaard onderdelen dremelen, vooral de cilinder en de zuiger. Waar mogelijk worden de poorten iets ruimer, maar vooral gladder (polijsten) voor de doorstroming van de gassen. Dat is nog een hele klus. De poorten moeten iets breder voor extra power in het lagere toerengebied (acceleratie) en iets hoger voor piek-power (topsnelheid). In een stadse omgeving is het eerste natuurlijk het belangrijkste.
  • Raar maar waar; simpel vervangen van de transmissie-olie door een 'geheim' mengsel geeft al een flinke winst (350 cc. Mercon Dextron en 350 cc. 85W140 olie). Hierdoor schakelt de brommer later naar zijn tweede versnelling. Dan kun je dus lekker doortrekken in zijn eerste versnelling en daarin ook het volle vermogen en toerenberijk benutten. In de stad is acceleratie belangrijker dan topsnelheid.
  • Ik kan dan ook de koppelingsveren inkorten zodat ze strakker staan. De centrifugaalkoppeling 'pakt' dan later bij een hoger toerental. Het motortje heeft dan meer kracht en koppel als je op gang komt. Het effect is dat je sneller weg bent bij het stoplicht. Lastig klusje, want dan moet de koppeling eraf. Als het ooit zover komt, dan kan ik gelijk ook een paar 45-graden sleuven in de schoenen dremelen. Tip van het internet.
  • Uiteindelijk moeten de plasic kapjes worden geschuurd en gespoten. Ik heb al een spuitbus lak gekocht. Maar dat komt als laatste. Mijn Tomos is een heerlijk brommertje, waar ik nog menig uurtje over kan fantaseren. Eerst eens iets doen.
  • Simpel beginnen is moeilijk. Dus ik heb een nieuwe afspraak met mijzelf gemaakt. Nog dit jaar zet ik de brommer in elkaar en maak hem rijklaar, ongeacht alle toeters en bellen die ik nog in gedachten heb. Daarna haal ik hem weer uit elkaar en ga dan verder aan de slag. Stap voor stap.



= = = End of Post = = =


No comments: